lördag, juli 12, 2014
Textstorlek

Vår resa till Gävle genom Göta kanal

Göteborgs Sjövärnskår

Vår resa till Gävle genom Göta kanal

Av Jack Engström, Viktoria Fischer, Fredrik Kopp och Göran Luft

 

Vi fick alla ett erbjudande om att få åka med sjövärnskårens 200-båt, SVK 248 till Gävle Marinfestival genom Götakanal, vilket fem av oss nappade på. Även Sjövärnskårens rikstävlingar skulle hållas vid festivalen.

Dag 1: Vi lämnade Göteborgs Garnison kl 14:30 och gled med 5 knops fart långsamt upp för Göta älv mot Trollhättan. Med oss genom hamninloppet åkte havets grandprix-båtar, tätt följda av kustbevakningen, som ogillade att de körde mer än 5 knop. Efter 30 minuters restid stötte vi på vårt första problem, en broöppning norr om Götaälvbron, som tog 30 minuter. Resten av dagen gick åt för att köra uppför Göta älv till Trollhätte kanal. I Lilla Edet åkte vi igenom de första slussarna, som var väldigt stora. Vi såg båtar som är byggda så att de precis passar in i slussarna. När det var vår tur att köra genom slussarna, upplevdes det till en början litet kaotiskt. Det var en ny upplevelse, ingen av oss hade tidigare erfarenhet av slussar. Det tog ett bra tag innan vi vande oss. Trötta och solbrända anlände vi till Vänersborg långt in på natten för att där lägga oss och sova.

Dag 2: Vi blev väckta tidigt. Efter frukost bar det av över Vänern. På Vänern fick några av oss prova på att manövrera båten samtidigt som övriga avrostade och målade däck. Efter ett par timmar var vi framme i Sjötorp, där Götakanal börjar. Vi stannade där för att äta lunch. Där började vår resa genom Götakanal med sina 58 slussar. I Sjötorp var det många människor som samlades och tittade på, när vi kämpade oss igenom de första slussarna. Jack, Fredrik, Göran och Maximilian Richter hoppade i land och drog båten genom slussarna med två tampar på vardera sidan av båten, detta för att spara bränsle och undvika avgaser i bassängerna. Viktoria stod i aktern och kastade iland tampar och lade fast dem på båten.

Klockan 18 stängde slussarna och broarna för dagen och då hade vi hunnit till en ort vid namn Lyrestad. Där kunde vi ta det lugnt. Vi åt middag, spelade minigolf och badade. Därefter lade vi oss.

Dag 3: Klockan 9 öppnade slussarna. Vi åkte genom väldigt många slussar. Det var mycket varmt. Nu började det bli enklare för oss att slussa. Vi hade lärt oss hur vi skulle gå tillväga. Efter lunch gick färden vidare över Vättern. Samtidigt fortsatte vår målning av däck. När vi hade anlänt till Motala, var det kväll och vi lade till. Jack och Göran gick nattvakt första passet. Det var första gången under denna resa som vi ungdomar gick nattvakt. Andra passet tog Viktoria och Mats Staffas (Stf båtchef).

Dag 4: Vi lämnade Mottala kl 9. Vårt mål var att klara av så många slussar som möjligt. På vägen passerade vi Baltzar von Platens grav, som ligger precis intill kanalen. Von Platen är känd som grundare av Götakanal. Redan vid de första slussarna fick vi vänta ca en och en halv timma för att få slussas ner, eftersom kanalbåtarna från Götakanalbolaget alltid har företräde. När vi hade klarat av slussarna åkte vi över en liten sjö. Under färden över sjön passade vi på att äta lunch. Oturen fortsatte under den dagen, eftersom det blev ny väntan på att kanalbåtarna skulle slussas före. Vid en sluss körde en kanalbåt, som gick mot Göteborg, lite för snabbt genom en av självbetjäningsslussarna. Detta medförde att en stor sten fastnade mellan slussportarna så att de inte gick att stänga. Nöden är ju uppfinningarnas moder. Vi förtöjde båten väldigt ordentligt och blåste, till vår och slusskillens stora lycka, med våra tre propellrar rent i slussöppningen.  Efter det att vi med vår maskin lyckats spola bort stenen, kunde vi stänga portarna och fortsätta vår färd.

I den sista slussen före sjön Roxen tappade en tysk segelbåt sin propeller. Båten kunde inte ta sig ur den första av de 7 slussarna. Klockan närmade sig 18 och våra förhoppningar att klara av slussarna gick i kras. Vi tvingades övernatta mitt emellan två slussetapper i staden Berg. Som kompensation för tidsförlusten fick vi löftet att vi skulle bli nerslussade först av alla nästa morgon. Det regnade mycket kraftigt.

Dag 5: När vi på morgonen placerade oss framför första slussen märkte vi att slussvakterna hade börjat slussa upp båtar nerifrån trots löftet om att vi skulle vara först. Vi tvingades vänta 1 timma, innan det äntligen blev vår tur. När vi med mycket högt tempo klarat av slussarna, hade vi slagit rekord i snabbaste slussning. Det tog endast 32 minuter. Efter att ha passerat sjön Roxen tog vi oss igenom flera trånga passager, där det inte gick att möta andra båtar. De mötande båtarna fick helt enkelt backa. Väl framme i Mem (sista slussen på Götakanal) bunkrade vi diesel och laddade upp för tuff sjögång på Östersjön. Havet välkomnade oss med översköljande vågor. Efter några timmar var vi framme vid Märsgarn, klockan var då kring midnatt. Där träffade vi elever från andra sjövärnskårer som också var på väg till Gävle.

Dag 6: Vi började dagen med att bunkra diesel vid Amf1 på Berga och kunde samtidigt studera området. Vi fick även se en korvett och en torpedbåt. Resten av dagen bjöd på besvärlig sjögång. Ingen av oss var längre entusiastisk över resan. Fler båtar från sjövärnskårer anslöt sig till den grupp av båtar, som var på väg till Gävle. I Öregrund lade vi till. Alla besättningar samlades i land och vi åt senare en gemensam middag, som var mycket god. Därefter gick vi och lade oss.

Dag 7: Vi lämnade Öregrund mycket tidigt och gav oss ut på havet i riktning mot Gävle. I den grova sjögången drabbades både Maximilian och Fredrik av svår sjösjuka. Efter 6 timmar var vi framme i Gävle. Där fick vi hjälpa till med förberedelserna för Sjövärnskårens rikstävlingar.

Gävle Marinfestival var mycket intressant. Vi lärde känna många elever och besättningsmedlemmar från sjövärnskårer runt om i Sverige.

 

Hoppas att vi från Göteborg får tillfälle att följa med på en liknande resa även nästa år!

 

----------------------

 

 

Kompletterande från besättningen;

Som ungdomarna berättat ovan blev det en kanonresa  som bjöd på allt man kan begära av sol, vackra vyer,  sjöstänk (tänkte säga saltstänk, men det vart det ju inte) hav och blåst.

Vi var tolv personer ombord på resan upp till Gävle. Utöver de fem ungdomarna även två kockar som vi ”shanghaiat” från den marina HV-bataljonen i Göteborg som vi tillhör via avtal. Dessa två kockar, Sofia och Bengt, fixade fantastiskt käk hela dagarna.  Köket var en gasolwok på däck! All heder till er!

Det var fantastiskt roligt att ha med dessa ungdomar och se entusiasmen de visade de oftast nya och praktiska uppgifter de ställdes inför. Lite brydd blev jag dock över den uppenbara brist på respekt som visades när jag förlorade minigolfen med ett poäng. Hävdar fortfarande att protokollföraren räknat fel….

Gissa om vi var stolta över dem när de tog hem segern i rikstävlingarna!!

 

Som ungdomarna berättade blev vi fast i Bergs övre gästhamn pga en tysk segelbåt som fått maskinhaveri i slussen. Det blev så att vi hamnade förtöjda bakom dem och det dröjde inte många minuter innan vår ”förstemaskinist” Martin var nere och hjälpe de två stackarna som tittade på maskin och kliade sig i huvudet. Det dröjde ännu färre minuter, (ca 2) innan han sa till dem: ”kein Propeller!” Skepparn tvivlade nog lite på Martins tvärsäkra konstaterande och tackade ja till erbjudandet om att låna mitt cyklop för att kolla efter.

Martin hade rätt….

 

Vi tre på bryggan vill tacka;

alla deltagande ombord för en mycket trevlig resa,

alla inblandade uppe i Gävle för en kanonhelg samt Elfsborgsgruppen för deras stöd.

 

…Och sist med inte minst vill undertecknad tacka vår egen Mikael Nocera som fixat och ordnat så att resan alls blev av för vår del!

 

Vid besättningspennan

Mats Staffas, båtansvarig

Göteborgs Sjövärnskår

 

Joomla Templates and Joomla Extensions by ZooTemplate.Com

Från SVK RF kansliet

Nyheter

2014-06-18

Kanslipersonalens semesterperiod börjar den 20 juni och sträcker sig fram till mitten av september. Under denna tid kommer handläggningstiderna för olika ärenden att vara längre.

Trevlig sommar tillönskas alla nu varande och blivande sjövärnskårister!

Cool

 

 

 

Ändrat kontaktuppgifter?

Här kan du uppdatera dina kontaktuppgifter som finns lagrade i medlemsregistret!

Om du inte kommer ihåg vilken e-postadress som du använt i medlemsregistret, så kan du kontakta din lokala kår för att få reda på detta.

Sjöboden

Kundkorgen är tom